На жаль, в Україні до цього часу немає нормативних документів, чітко регламентують, з якого матеріалу повинна бути зроблена димохідна труба, якими властивостями володіти, враховуючи специфіку і різноманітність сучасної опалювальної техніки.
При зверненні до нормативних актів можна отримати наступну інформацію. СНиП 2.04.05-91 * У «Опалення, вентиляція і кондиціонування» оповідає про пічному опаленні та цегляних димових каналах, які були актуальними в 90-х роках, а ДБН В.2.5-20-2001 «Газопостачання» свідчить про те, що димохід повинен бути виконаний з глиняної цегли, азбестоцементних цементу або стали (пункт Ж.7 додатки Ж). У пункті Ж.9 уточнюється, що приєднання опалювального приладу до димоходу (мається на увазі димар з цегли) має здійснюватися трубою з покрівельної або оцинкованої сталі.
На жаль, це практично всі рекомендації щодо вибору матеріалу для облаштування димаря, які можна знайти у вітчизняних нормативних документах.
Цегляний димохід Димохід з оцинкованої сталі
Димарі на фото дають зрозуміти, що ні глиняну цеглу, ні оцинкована, а тим більше чорна сталь не підходять для виготовлення димохідних систем для сучасних опалювальних приладів. Перераховані вище матеріали руйнуються від впливу конденсату за 1-2 опалювальні сезони.
Нормативна база України в сфері димовідведення, на жаль, не встигає за технічним прогресом, тому ми до сих пір маємо справу з неякісними димоходами, які несуть загрозу здоров'ю та життю громадян.
Чому саме нержавіюча сталь?
Основними вимогами до сучасного димоходу є стійкість до високих температур і конденсату. Якщо перша вимога дотримується практично всіма негорючими матеріалами, то друге відсіває пористі матеріали (азбестоцементних цемент, цегла), а також стали, схильні до корозії. Завдяки кислотоустойчивости нержавіюча сталь стала найпоширенішим матеріалом у виробництві димохідної техніки.
Модульний димар з нержавіючої сталі має ряд незаперечних переваг перед іншими матеріалами:
· З окремих елементів можна зібрати димохідну систему будь-якої конфігурації, що дуже важливо, коли будинок вже побудований
· Зручний і швидкий в монтажі
· Не вимагає фундаменту
· Універсальний (підходить для будь-якого виду палива)
· Стійкий до високих температур
· Стійкий до корозії
Для того щоб димар з нержавіючої сталі відповідав високим вимогам сучасних опалювальних пристроїв, всі частини димохідної системи повинні бути проведені виключно в заводських умовах, на обладнанні, призначеному для виготовлення елементів димохідних систем.
На жаль на Україні виробництвом димохідних труб займаються не тільки спеціалізовані підприємства, а й звичайні бляшані майстерні, тому при виборі димоходу слід звертати увагу на такі нюанси:
· Поздовжній шов труб повинен бути зварений автоматичним способом. Метод зварювання - WIG / TIG в середовищі інертного газу (аргон), адже тільки в цьому випадку шов буде захищений від впливу димових газів і конденсату.
· Розтрубні з'єднання всіх сегментів димоходу повинні мати паз під ущільнювач, для забезпечення газощільних димохідної системи.
· Утеплювач, застосовуваний в димохідних системах, повинен мати сертифікат відповідності і бути чітко зафіксованим всередині труби. Фіксація утеплювача повинна відбуватися за допомогою пристроїв, мінімально передають тепло від внутрішньої труби до зовнішньої.
Тільки при дотриманні перерахованих вище технологічних нюансів димохідна система є придатною для експлуатації та забезпечить номінальний ККД опалювального пристрою.
Труба трубі ворожнеча
Не дивлячись на високу популярність димоходів з нержавіючої сталі і повсюдне їх застосування в будівництві, законодавство досі дозволяє використовувати в димохідної техніці практично будь-які негорючі матеріали, а відсутність національного стандарту сприяє появі на ринку димохідних труб сумнівного походження ...
Зразки труб з жерстяних майстерень
Практично в кожному місті зараз є бляшані майстерні, де місцеві умільці готові за допомогою підручних інструментів зробити димар з нержавіючої сталі. На фото можна побачити приклади виконання димохідних труб, одна з яких, до речі, вже була в експлуатації.
Недоліки:
· Сліди корозії на внутрішній поверхні труби говорять про використання дешевих марок нержавіючої сталі, яка береться на магніт, що свідчить про її ферритной структурі
· Поздовжній шов труби не проварений, а лише «схоплений» точкового контактного зварюванням
· На трубі не передбачені виступи під кріпильні хомути, тому щоб димар не розвалювався, доведеться кріпити труби один до одного заклепками або саморізами, порушуючи герметичність
· Не передбачено паз під ущільнювач - як наслідок зібрати герметичну димохідну систему з таких труб не вийде
На другій фотографії (праворуч) ми маємо справу приблизно з такою ж якістю труби, виготовленої в жерстяних майстерень, але шов замість зварювання просто закатаний в «замок». При розтрубних з'єднань, «замок», який виступає над поверхнею труби створює істотний зазор по всьому колу. Недолік самого шва полягає в тому, що під дією високих температур і циклічному нагріванні-охолодженні він може розійтися від теплових розширень.
Зразки труб деяких українських виробників
В Україні крім жерстяних майстерень також функціонує ряд підприємств, що займаються випуском димоходів з нержавіючої сталі.
Якість даних виробів безсумнівно краще ніж в жерстяних майстерень, адже в заводських умовах є можливість використовувати спеціальне обладнання для різання, вальцювання, зварювання та інших виробничих процесів. Однак і ці димохідні труби не відповідають всім вимогам до сучасного димоходу.
Поздовжній шов труби, з якої зроблені сегменти, зварений стик автоматичним зварюванням, а ось шви, що з'єднують сегменти коліна - зварені вручну, що може привести до неточності геометрії вироби. Після ручного зварювання шов не зачищений, хоча на зразку зліва він виглядає більш естетично, тому що пофарбований «сріблянкою».
Товщина ізоляції в утеплених трубах у всіх виробників однакова - в середньому це 30-35 мм. На фото зліва виробник фіксує утеплювач за допомогою суцільного кільця з оцинкованої сталі, що сприяє теплопередачі від внутрішньої труби (температура якої в окремих випадках може досягати 600˚С) до зовнішнього кожуха, що погано впливає на пожежобезпечність такого димоходу. Другий зразок і зовсім не має стопорних кілець, внутрішня труба вільно виймається. З одного боку відсутність кілець означає відсутність контакту внутрішньої труби з зовнішньої, але з іншого - хто знає, скільки в такій трубі було утеплювача, а скільки випало на складі, при доставці на об'єкт, і при монтажі ... Крім того, кожух даної труби виконаний з ферритной нержавіючої сталі (напис 430 означає марку стали).
Варто зазначити, що на всіх видах труб вітчизняних виробників не вистачає паза під ущільнювач, хоча герметичність - одне з основних вимог димоходу.
Навіть якщо такі технологічні компроміси приводять до зниження ціни продукту, покупку такої димохідної системи важко назвати економією. Адже скупий, як відомо, платить двічі.
З повагою,
Дирекція компанії «Warm Tap»
Життя Наповнене Теплом!
warmtap.com.ua